De dronken metselaar en de De gewonde metselaar. Een studie en…

De dronken metselaar en de De gewonde metselaar. Een studie en het uiteindelijke schilderij van Francisco Goya, dat in opdracht voor koning Karel III van Spanje is gemaakt.

Tegen een achtergrond van steigers dragen twee figuren een man met zijn broek uit, zijn kousen naar beneden en zijn hemd bevlekt met bloed van zijn hoofdwond. Zijn metgezellen, van eenvoudige komaf, zoals uit zijn haveloze kleding kan worden afgeleid, kijken elkaar medeplichtig aan en lachen. Het komische karakter van de scène maakt de sociale kritiek op het gebrek aan werkzekerheid van de arbeiders en metselaars, die de uiteindelijke compositie van oudsher heeft gekregen, onwaarschijnlijk. Ook is er geen aanwijzing dat de figuur dronken is.


De gewonde metselaar is enigszins gewijzigd ten opzichte van zijn schets De dronken metselaar. Het tafereel is niet alleen minder losjes uitgevoerd dan de uiteindelijke compositie, het heeft ook een waardiger aanzien gekregen door een meer decoratieve voorstelling, meer passend bij de plaats waarvoor het bedoeld was. De bloedende wond van het personage is minder zichtbaar en zijn metgezellen kijken elkaar niet meer aan of glimlachen niet meer, maar verschijnen met een ernstig gezicht, hun wenkbrauwen fronsen, alsof ze nadenken over wat er is gebeurd. Hoewel het nog steeds arme mensen zijn, zijn hun kleding en schoeisel in betere staat dan in de schets. Een mogelijk verband tussen dit karton en zijn serie zou kunnen worden gevonden in de ontwikkeling van bouwactiviteiten in de warmere maanden; de setting is echter niet alleen winters, maar de steigers lijken verlaten.